torsdag den 9. august 2012

Svampe, brød og Olivenolie


Svampe, Olivenolie og Brød


Vi starter ud med en lækker svamperet, da vi så småt er ved at være i sæsonen for svampe. Dette billede er fra sidste år, og jeg var vældig tilfreds med min svampejagt!

Jeg fandt nogle lækre sort trompethatte i Hestehaveskoven nede ved Kalø Vig, og aftenen inden, havde en kammerat og jeg været på tur i en eng omkring Randers. Her blev det til en pæn portion almindelig kantarel, og selvom det ikke var helt, hvad jeg ledte efter, så blev retten faktisk ganske god. Min kæreste og jeg spiste en portion hver, og det var helt perfekt til en mild sensommeraften med en glas kølig hvisvin på terassen.

Min Opskrift:

  • En god håndfuld forskellige svampe - Sort trompet og kantarel i mit tilfælde.
  • 2 fed hvidløg.
  • 1 finthakket skalotteløg.
  • 1 spsk finthakket persille.
  • En god klat smør.
  • Koldpresset olivenolie.
  • 4 Skiver ciabatta eller durum-brød.
  • Salt/Peber.
Sørg altid for at beholde svampens normale form, da det næsten er synd at hakke dem. Det burde være højst nødvendigt at flække dem på midten.

Tænd for panden på fuld skrue, og vent et øjeblik med at komme smøren på. Tilsæt løg og hvidløg og lad dem svitse et øjeblik. Kom svampe på, og giv dem ca. 5 min på høj varme. Vend persille og olivenolie ved. I mellemtiden har du varmet brødet i ovnen og skåret i skiver. Jeg brækkede selv brødet i grove stykker og smed på panden lige inden serveringen. på den måde optage brødet lidt mere smag.
Krydr med salt og peber og evt. mere olivenolie.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar